fredag 21 juli 2017

Ydrefors - Gamleby


I dag körde jag i gränstrakterna mellan Östergötland och Kalmar län. Blev lite in och ut över gränsen.


På morgonpromenaden i Ydrefors saknade jag återigen kameran, men jag lyckades ändå fånga en Blåvinge hyfsat skarpt. Den är liten. Blomman är en Rallarros.


Lite senare flög en svart fjäril förbi mig. När den slog sig ned, såg jag den orangea teckningen. Den här är förstorad. Den är stor som en Blåvinge. Jag har sökt på nätet och tror det är en Skogsgräsfjäril. Första gången jag fått ögonen på den.


Här har en Vädd fått besök av två Sexfläckiga bastardsvärmare. Den tredje gynnaren vet jag inte vad det är för någon art.


Efter morgonbestyret körde jag en liten grusväg från Ydrefors till Gullringen. Mycket mossbeklädda stenar. Kan förstå att det var lätt att se troll i skogen förr i tiden!!


Vi tog kaffepaus vid en liten vacker fiskesjö. Här kunde vi höra tystnaden! Inga bilar eller flyg som störde.


Vid Gamlaeby parkerade vi, som många gånger tidigare, vid småbåtshamnen och solen tittade fram. Koordinaterna hit är N 57° 54' 5,2''  E 16° 24' 46,1''. Här är en fricamping utan service.


Vi tog oss upp till torget och åt dagens bufé på Mama Dalton. Inget ställe vi rekommenderar.


När vi satt och åt där, kom någon slags Pärlemorfjäril och satte sig i en Tagetesblomma.
I dag var min fjärils-/insektsdag.


Vi satt utanför husbilen när jag kom ihåg att Maggan Lillvik, med bloggen Pensionärsvil(l)an berättat om en trollskog de gått i. Jag tog en promenad och mötte Jätten Garpe vid stigens början.


Ett 80-tal av hans vänner fanns utefter stigen upp mot bergets topp. Troll finns alltså även nu förtiden!


 De smälte bra in i omgivningen.


Det fanns en hel del blåbärsris utefter stigen, men det var endast ett fåtal små bär på riset.


Det fanns bänkar utefter vägen att sitta och vila på. Vid den här utsiktsplatsen fanns det också bord ifall man har ryggsäck med något ätbart med sig.
Väl åter vid Ellen gick det åt att vila. Turen frestade på. Hade jag tänkt innan promenaden, skulle jag definitivt haft joggingskorna på istället för sandaler.

Koordinaterna till startpunkten till Garpes vänner är ungefär: N 57° 54' 16,9''  E 16° 24' 41,5

14 kommentarer:

Our Vantastic Travels sa...

Vilken spännande skog att vandra med barnbarnen i. Tack för koordinaterna

Margaretha Lillvik sa...

Kul att du också besökt "Trollskogen" med dess fantastiska figurer. Ja bra skodon är ett måste på dessa stigar.

BP sa...

Det verkar vara fjärilens dag i blogglandia idag. Har aldrig sett den orangea/turkosa fjärilen förut heller. Fjärilen var väldigt vacker tycker jag - och annorlunda!

Träskulpturerna är mäktiga, men jag vet inte om jag gillar dom. De är mera skrämmande än fina tycker jag.

Lennart och hans tankar sa...

Vackra Fjärilar!

Kram

Matts Torebring sa...

Häftiga konstverk i skön natur.

Husbilen-Ellen sa...

Riktigt mysig, men tänk på bra skor!

Husbilen-Ellen sa...

Tack för tipset. Vi har varit många gånger i Gamleby,men aldrig tidigare bland trollen!

Husbilen-Ellen sa...

Fjärilar är fina, när man får chansen att titta närmare på dem.
Figurerna i skogen är gjorda av cement/betong och smälter bra in mot den grå graniten. Vackra är de inte, men ger en mysig stämning när de tittar fram bland träd och stenar, sånt som kanske ger fantasin lite näring!

Husbilen-Ellen sa...

Jaa, fjärilar är underbara. Svårt hinna med att fota innan de flyger till nästa blomma!

Husbilen-Ellen sa...

Det var en kul naturstig, som tog lite på flåset!

Husbilen-Ellen sa...

Riktigt trevligt! Kul med nya aktiviteter. Lennart kunde förstås inte ta sig upp där, men det blir fler chanser.

Anonym sa...

Fina flygfä så vackra och anonyma är deras värld, en gåva att få se dom faktiakt! Trollen makalöst mejslade fram, så blev du också anfådd, kanske mening med dom att inte vara för lättillgängliga! Tack för dina bilder!

Husbilen-Ellen sa...

Jag gillar fjärilar, men kan inte så mycket om dem. Trollen var kul och jag fick en pulshöjare!

Unknown sa...

Jätte fina bilder.