lördag 22 juli 2017

Gamleby med olika besök


En underbart vacker dag och vi blev kvar i Gamleby småbåtshamn. Fin utsikt med lite motljus, när vi åt frukost.


Jag tog en morgonpromenad och fotade en vallmo.


Linneas konditori var öppet, så jag köpte med ett varsitt wienerbröd och en baguette till Ellen. Wienerbröden smakade riktigt gott till kaffe i solskenet. Lennart tyckte att jag tagit ett bra initiativ!


Vi hann bara ta en varsin tugga innan vi fick besök av tiggande gråsparvar eller om det är pilfinkar. Tycker det är svårt att se skillnad på dem.


Nästa besök i småbatshamnen, förutom en massa båttransporter, var ett par mopedister med gamla hojar.


De lämnade efter sig ett moln av tvåtaktsolja när de for iväg. Kul att se. Påminde om vår ungdom!


Mitt på dagen var det ett annat ljus över hamnen.


I samband med lunch kom nästa besök, en andhona med fyra rätt stora ungar.


På kvällspromenaden fotade jag några hus


vid torget.


Senare när vi satt ute och njöt av att solen försvunnit ned bakom berget, fick vi besök av en riktigt svart katt med kattögon på sitt halsband. Den ville gärna in i husbilen, men det ville inte vi.

4 kommentarer:

Matts Torebring sa...

I Gamleby har jag varit många gånger, större kunder och många besök i byn. Vi hade inte heller släppt in katten.

Ingrid sa...

Vilken fin kisse, men det är klokt att inte släppa in främmande katter.
Ha en fin söndagskväll!
Kram, Ingrid

Anonym sa...

Ja du/ni gamla moppetiden minns man ju! Gamleby är idylliskt. Svarta katten vacker men inte in i husbilen inte. Käckt halsband tror det håller andra katter på avstånd katter är väldigt uppmärksamma på ögon ;-) Din vallmo liknar enkel hibiskus faktiskt, fin!

Vår husbilsblogg sa...

På den platsen brukar vi också stanna och övernatta, jag har nämligeln en gammal kompis som valt att bosätta sig alldeles i närheten. Sökte upp honom för ett par år sedan, då hade vi inte setts på över trettiofem. Hur kul som helst att besöka gamla kompisar med husbilen, dessutom uppskattas det oftast.