lördag 15 juli 2017

Borensberg


Efter förmiddagsfikat gick jag en promenad utefter Göta Kanal. Renfanorna lyser vackert.


Var ensam en stund, sen mötte jag och blev omkörd av många cyklister.


Jag gick upp till Glasbruket. Där hade Kronprinsessan Viktoria planterat ett träd 2001. Tror det är en Ask.


Vid Glasbruket finns vandrarhem, café och ställplats.


Här kan man hyra cyklar eller kanoter.


Under en eks skugga fotar jag en brygga. När jag gick åt andra hållet, var det ett par som badade därifrån.


På återvägen fotade jag dessa fina lusthus.


Göta hotell är en fin kontrast mot det blå. Vet inte om det fungerar som hotell, men som värdshus fungerar det.


När jag var tillbaka vid slussen, var passagerarfartyget Kung Sverker på väg upp i Göta kanal.


I det gamla slussvaktar-huset vid bron, med namnet Husbyfjöl, finns konsthantverk till försäljning.


Vid min nästa promenad gick  jag utefter Göta Kanal till sjön Boren.


Ställplatsen har platser ända hit ner. Allt var upptaget - 35 platser. I kväll är vi åtminstone 20 bilar vid småbåtshamnen.


Avslutar dagens inlägg med en, av ett gäng bilder på fröbollar efter  fibblor.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Himla fint i omgivningarna kring Borensberg, blir riktigt sugen på en cykeltur/promenad där! :-)

Anki sa...

Visst är det fint vid Borensberg! Vägen bort förbi Göta hotell har jag gått några gånger och det var där jag träffade en bäver för ett par år sedan :)
Ha det gott!

Husbilen Ventilen sa...

Där är jättefint, vi har stått alla längst ute.
Fint när båtarna kommer.
Ha det gott, kram från oss. 😎😎

Lennart och hans tankar sa...

Parken i " Husbyfjöl " har man härjat i. Man fick köra in och parkera bilen vid dansbanan.

Husbilen-Ellen sa...

Det är jättevackra omgivningar. Många ekar efter Göta kanal. Vi har cyklat utefter hela Göta kanal, men i omgångar. Parkerat husbilen och cyklat åt bägge håll osv. Lätt-trampat utan backar, däremot kan det vara motvind ibland.

Husbilen-Ellen sa...

Nu när du skriver det, kommer jag ihåg! Jättefint här.

Husbilen-Ellen sa...

Ja, det gick att stå väldigt nära sjön Boren. Fint! Det som tidigare var en vändplan är nu 5 ställplatser.

Husbilen-Ellen sa...

Så långt bort var inte mina domäner!

Matts Torebring sa...

Borensberg och Kaffeteriet är vår favoritplats. Att cykla ned till Bergs Slussar är också mycket trevligt. Men inte för Lennart just nu.

Rolle o Carina sa...

Vi gillar oxå att resa efter Göta kanal!
Fint att även cykla där,plant o bra :-)

Ha det gott....SolKram